Mindfulness i skolen – resultater af et pilotprojekt (2019) af Michelle Sand Beck, kandidat i folkesundhedsvidenskab fra Aarhus Universitet.
Michelles speciale fra forårssemesteret 2019 er en kvantitativ evaluering af et pilotprojekt i forskningsprojektet "Stressfri hverdag for børn og unge". Det bidrager med indledende tendenser i resultaterne forud for det endelige forskningsprojekt. Hovedtematikkerne i specialet er mental sundhed som folkesundhedsproblem, tidlig sundhedsfremme og forebyggelse, komplekse interventioner, populationsbaserede strategier vs. højrisikostrategier, programteori, operationalisering og validering af spørgeskemaer.
Mindfulness til unge – evalueringen af en pilottest af et mindfulnessbaseret program til unge leveret på ungdomsuddannelser (2019) af Emilie Hasager Bonde, kandidat i folkesundhedsvidenskab fra Aarhus Universitet
Emilies speciale fra efteråret 2019 er en kvantitativ evaluering af en indledende pilottest af et mindfulnessprogram til unge i gymnasier og på SOSU-skoler. Pilottesten blev foretaget som et led i forskningsprojektet ”Stressfri hverdag for børn og unge”. Specialet bidrager med indsigt i de tendenser, der kunne ses før og efter deltagelse i et mindfulnessprogram til unge forud for det større forskningsprojekt. I specialet bliver der berørt emner såsom mental sundhed, stress og depression, sundhedsfremme og forebyggelse, komplekse interventioner herunder logiske modeller samt den populationsbaserede strategi.
Angst- og depressionssymptomer som bivirkninger af meditation og mindfulness – et review af litteraturen og en diskussion af implikationer og forebyggelse (2020) af Sebastian Aaskov Jakobsen, kandidat i psykologi fra Aarhus Universitet.
Sebastians speciale er et review af den videnskabelige litteratur fra perioden 1975-2020, hvor angst- og depressionssymptomer forekom som bivirkninger af meditations- og mindfulnessbaserede interventioner og praksisser. Jeg undersøgte litteraturen med henblik på at afgøre omfanget af symptomerne, hvilke personer der har oplevet disse – og i hvilke kontekster – og for at komme med anbefalinger til fremtidig forebyggelse og monitorering i forskning og praksis.
"How does Mindfulness-Based Cognitive Therapy work in the Treatment of Recurrent Major Depressive Disorder? – a Systematic Review of Mediators, Moderators and Mechanisms" (2014) MSc-afhandling af Anne Maj van der Velden, Institut for Psykologi, Københavns Universitet.
MSc-afhandling om behandlingsprogrammet Mindfulness Kognitiv Terapi (MBKT) til personer, der lider af tilbagevendende depressioner.
Mindfulness fremmer nærværende sygeplejesker Et hermeneutisk-fænomenologisk studie af Liv Braüner Hansen og Michelle Thomsen.
Det danske sundhedsvæsen er presset, og sygeplejersker oplever at der mangler tid til at yde omsorg.
De mentale aspekter af return to play - et casestudie af stab og spillere i en dansk elite basketball klub af Signe Lichtenstein Jensen.
Der er kommet større fokus på de mentale aspekter af at være skadet som elite atlet. Fokus er ikke længere kun på at behandle de fysiske mén, men også de psykologiske udfordringer en atlet kan komme ud for.
Compassion-træning i Sundhedsvæsenet: Sygeplejerskers oplevelser og udfordringer af Sanne Baggesen og Ruth Asferg Holst.
Sygeplejersker oplever stress og omsorgstræthed. Det påvirker dem og den pleje, de yder, og resulterer i, at de forlader sundhedsvæsenet, der allerede mangler sygeplejersker. For at imødegå dette implementeres compassion-træning i stigende grad i det danske sundhedssystem.
Covid-19-epidemiens betydning for mental sundhed blandt 11-15-årige danske skoleelever: før og 1 år efter covid-19-epidemiens start – vinter 2020 og vinter 2021 af Sarah M. Andreasen og Sandra Nielsen.
Børn og unges dagligdag er under covid-19-epidemien ændret radikalt. I perioder har store dele af samfundet været lukket ned, og børns muligheder for at gøre noget sammen og gøre noget meningsfuldt har været begrænsede.
Effekten af et lærertræningsprogram til at undervise elever i mindfulness, på grundskolelæreres mentale sundhed: resultater fra det klyngerandomiserede kontrollerede studie SELFCARE af Hanne Landgrebe Axelsen
Anna Glavind Müüller.
Undervisning er et af de mest stressende erhverv i Danmark. Der er behov for både individuelle og strukturelle ændringer for at imødekomme denne problematik. Mindfulnessbaserede interventioner er fundet effektive til at øge den mentale sundhed, og kan derfor være et bud på én af flere indsatser til at fremme den mentale sundhed blandt skolelærere.
Implementering af mindfulness på arbejdspladsen. En analyse af kontekstuelle faktorers betydning for medarbejderes oplevelse og accept af interventionen af Pernille Aakjær Mikkelsen.
Den globale mentale sundhed er udfordret. Mindfulness baseret stressreduktion (MBSR) har vist sig at være effektiv t til at styrke mental sundhed og reducere symptomer på stress, angst ogdepression. Forskning i mindfulness baserede interventioner (MBI’er) på arbejdspladsen har vist, at disse interventioner kan have en positiv indvirkning på blandt andet det psykiske arbejdsmiljø og øge jobtilfredshed. Forskning i implementering af MBI'er på organisatorisk niveau i arbejdspladskontekster er dog stadig på et tidligt stadie.
Kapitel om mindfulness-baseret kognitiv terapi til medicinsk uforklarlige symptomer, som på dansk betegnes funktionelle lidelser, af Van Ravesteijn Hiske & Lone Overby Fjorback.
Mindfulness-based cognitive therapy: medically unexplained symptoms. In: Stuart Eisendrath, Mindfulness-Based Cognitive Therapy: Innovative Applications. Springer.
Kapitel om mindfulness til behandling af kroniske stress lidelser.
Mindfulness, stress og biologi gennemgåes detaljeret og systematisk af Karen Johanne Pallesen, Jesper Dahlgaard & Lone Overby Fjorback.
Mindfulness for the treatment of stress disorders. E. Y. Shonin, W. Van Gordon and M. D. Griffiths (eds.). Mindfulness and other Buddhist- Derived Approaches in Mental Health and Addiction, Advances in Mental Health and Addiction Series. Springer.
Kapitel om, hvad det kræver at undervise i Mindfulness i international publikation af Jacob Piet, Lone Overby Fjorback & Saki Santorelli.
What is Required to Teach Mindfulness Effectively in MBSR and MBCT. E. Y. Shonin, W. Van Gordon and M. D. Griffiths (eds.). Mindfulness and other Buddhist- Derived Approaches in Mental Health and Addiction, Advances in Mental Health and Addiction Series. Springer.
Kapitel om mindfulness til kroniske smerter i international bog til mindfulness-undervisere af Lone Overby Fjorback & Else-Marie Elmholdt Jegindø.
Individuals in Chronic Pain. Donald McCown, Diane K. Reibel, Marc S. Micozzi (eds.). Resources for Teaching Mindfulness: A Cross-Cultural and International Handbook. Springer.
Denne bog af Lone Overby Fjorback er skrevet til læsere, der på en eller anden måde sidder fast, hvad enten det er i stress, krise eller depression. Måske er du bange for, om du har en depression; måske er du på vej op igen efter en sygemelding.
Uanset hvordan du har det, eller hvad der er sket, er der hjælp at hente. Måske har du tænkt over, hvad du selv kan gøre for at få det bedre – men ikke orket at tænke tanken til ende. Alle de velmenende råd om mad, motion, søvn og tankemønstre preller af på dig … for hvordan skulle man dyrke motion, når man ikke engang kan rejse sig fra sofaen? Men du kan rejse dig igen.
Tre ord er vigtige her: Medicin, kærlighed og mindfulness.
Pris: 175 kr. + evt. porto.
Af Jon Kabat-Zinn. Oversat af og med øvelser indtalt af Jacob Piet.
Her tilbyder Jon Kabat-Zinn, som var den lærer, forsker og kliniker, der først demonstrerede de gavnlige virkninger af mindfulness inden for vestlig medicin, en bog, der kan anvendes på tre måder: 1. Som en samling af refleksioner og praktiske øvelser, der kan åbnes og udforskes på vilkårlig vis, 2. Som lærerig og inspirerende læsning fra start til slut og 3. Som en basisbog med daglige belæringer om mindfulness-praksis.
Begyndere henvender sig til såvel som mediterende, der har praktiseret over længere tid. Mindfulness for begyndere forsyner læseren med relevante svar, indsigter og instruktioner, der kan hjælpe os med at foretage et skift, fra øjeblik til øjeblik, til en mere udvidet, klar, pålidelig og kærlig forbindelse til os selv og verden.
Af Jon Kabat-Zinn. Lone Overby Fjorback, Kit Appelt og Tua Preuss er fagkonsulenter på bogen.
Ny revideret udgave af Jon Kabat-Zinns mindfulness-klassiker om at bruge kroppens og sindets visdom til at håndtere stress, smerte og sygdom. Lev med livets katastrofer er et hovedværk i mindfulness-litteraturen og fundamentet for Jon Kabat-Zinns verdenskendte program mindfulness-baseret stressreduktion (MBSR).
Denne reviderede og opdaterede udgave indeholder resultater fra den nyeste forskning i mindfulness, en ny introduktion, opdateret statistik og en omfattende revideret læseliste.
Jacob Piet er sprogkonsulent på bogen og har indspillet de CD'er der følger med bogen.
I bogen præsenteres programmet mindfulness-baseret kognitiv terapi (MBKT). Der gives trinvise anvisninger på, hvordan man kan integrere meditationer, mindful bevægelse og kognitive interventioner i de strukturerede gruppesessioner. Deltagerne lærer at bryde fri af de vanemæssige og automatiske tanke- og kropsmønstre, der opstår, når de bliver deprimerede, og at forebygge, at disse mønstre løber løbsk.
Der præsenteres aktuelle resultater fra en lang række studier af MBKT’s virkningsfuldhed og de underliggende mekanismer.
Kapitlet om mindfulness i bogen Kognitiv terapi – nyeste udvikling af Jacob Piet og Lone Overby Fjorback.
Bogen er skrevet for behandlere og undervisere inden for sundheds-, social- og undervisningssektorerne, der interesserer sig for mennesker med psykiske lidelser. Den er primært tænkt som en indføring i praktisk anvendelige behandlings-metoder.
Kapitlet om mindfulness giver en overskuelig indføring i baggrund, behandling og forskning inden for mindfulness terapi.
Mindfulness-meditation er en bevidst måde at skærpe og fastholde opmærksomheden på den øjeblikkelige oplevelse. At være til stede i nuet – snarere end at hænge fast i ting, som er sket, eller som vi ønsker vil ske.
Forskning på området viser, at mindfulnessmeditation i mange tilfælde reducerer symptomer og har positiv effekt på menneskers holdninger, adfærd og selvopfattelse.
Bogen gennemgår øvelser, der kan hjælpe til at forhindre de negative tanker og følelser i at blive til selvforstærkende onde cirkler. En af vejene er bevidst at træne opmærksomheden, nærværet i forhold til kroppen og det, man sanser. Og at være mere rummelig over for alle følelser. Der følger en cd med bogen med guidede øvelser, indtalt af bogens forfatter.
Bogen er skrevet af læge i psykiatri Lone Overby Fjorback, der har forsket i, hvordan mindfulnessmeditation virker i forhold til psykisk sygdom – og selv har årelang erfaring med meditation og undervisning inden for feltet.
Af Nanja Holland Hansen
Compassion er den følelse af omsorg, der opstår, når vi bliver konfronteret med egen og andres lidelse og føler motivation til at lindre denne lidelse.
I denne bog lærer du at handle med Compassion ved hjælp af enkle øvelser. Du lærer at acceptere de svære følelser og livsbegivenheder, som alle mennesker oplever i løbet af et liv. Du bliver opmærksom på din egen indre kritiske stemme og får mulighed for at ændre den. Og du får en forståelse af, at hvis du møder udfordringerne og de svære følelser med omsorg og medfølelse, vil du nemmere kunne acceptere, at de er en naturlig del af livet.
Af Saki Santorelli. På dansk ved Jacob Piet.
Denne bog henvender sig både til patienter og behandlere - og er med erfaringer fra begge. Saki Santorelli er professor i medicin og mindfulness-ekspert. Han er mangeårig partner med Jon Kabat-Zinn - grundlægger af MBSR-Mindfulness. Omdrejningspunktet i bogen er det potentiale, der findes i den enestående relation mellem behandler og patient. Hvis man er opmærksom på det.
Jacob Piet skriver i det danske forord:
"Der er bund i denne bog. Den bygger ikke på teori, men på levet liv og erfaring med at integrere bevidst nærvær og hjertets evne til empatisk resonans ind i livet og hverdagen. Bogen skal ikke læses og begribes med intellektet alene, så vil alt for meget gå tabt. Saki Santorelli lægger igen og igen op til, at vi forholder os aktivt til det, han skriver. At vi lytter, mærker efter, reflekterer over og tester, om det har relevans for vores eget liv."
Lone Overby Fjorback har skrevet forord til Eline Snels bog, som henvender sig til forældre med børn i alderen 5-12 år.
Med bogen hører en CD med 11 lette meditationsøvelser indtalt af Alberte Winding.
Af Katinka Gøtzsche, Susanne West Bruggisser og Lone Overby Fjorback
Dette materiale er skrevet til brug af undervisere, der har deltaget i uddannelsen Stressfri hverdag for børn og unge ved Dansk Center for Mindfulness, Aarhus Universitet, med henblik på at undervise i mindfulness-programmet STYR PÅ DET HELE på ungdomsuddannelserne.
Uddannelsen, der giver kompetence til at undervise i STYR PÅ DET HELE, består af et 8-ugers MBSR-kursus, et 4-dages internatkursus og af 6 seminardage. Dette materiale er et supplement til uddannelsen, og det kan således ikke benyttes uden at have taget uddannelsen.
Nyhedsbrevet Mindfulness Research Monthly præsenterer en overskuelig og opdateret liste over den nyeste forskning inden for mindfulness.
Mindfulness Research Monthly udgives af American Mindfulness Research Association. På deres hjemmeside finder du desuden en database over mindfulness-artikler, lister med aktive links til samtlige reviews og metaanalyser, pdf'er med de mest anvendte mindfulness-skalaer, et kort over MBSR-kursus og -uddannelsestilbud samt nyheder om mindfulness.
Du er også velkommen til at skrive dig op til Dansk Center for Mindfulness' nyhedsbrev. Tilmeld dig her.