Q og A med Lone Fjorback

Kan mindfulness være med til at mindske ulighed og styrke mental sundhed og trivsel i tråd med FNs 3. bæredygtighedsmål? Det vil mindfulness-forskere fra hele verden drøfte, når Dansk Center for Mindfulness, Aarhus Universitet, næste år er vært for den største mindfulness-konference i Europa. Den finder sted den 6.-8. juli, 2021, i Aarhus.

Leder af Dansk Center for Mindfulness, Lone Overby Fjorback, fortæller her, hvad hun håber, der kommer ud af konferencen.

Q: Hvem står bag?

A: Hvert andet år afholdes en stor international mindfulness konference et sted i Europa.Der er nedsat en forskningskomité med førende internationale mindfulnessforskere, som skal gennemgå de forskningsartikler og præsentationer, der vises på konferencen.

Q: Hvad er temaet for konference, og hvorfor er dette tema valgt?

A: Temaet for konferencen er 'diversity and equality - leaving no one behind'. Det har vi valgt, fordi vores overlevelse som mennesker afhænger af vores evne til at samarbejde og inkludere hinanden. Desværre oplever flere og flere social, sundhedsmæssig og etnisk ulighed. Samtidigt lever mange af os privilegerede mennesker i frygt, hvor vi er ude af stand til at nyde det liv, vi har.

Q: Hvem er den primære målgruppe for konferencen?

A: Jeg håber, at alle, der interesserer sig for en bæredygtig verden, hvor flere mennesker får mulighed for at trives og være en del af fælleskabet, vil deltage i hele eller dele af konferencen. Det er en forskningskonference, hvor den nyeste viden om, hvordan mindfulness og compassion bruges og virker i fx sundhedsvæsenet, skoler og virksomheder vil blive præsenteret. Samtidigt vil eksperter fra hele verden drøfte svære emner som social og sundhedsmæssig ulighed.

Q: Hvad kan man opleve?

A: Vi arbejder stadigt med programmet. Men vi har spændende talere, workshops, og oplevelser planlagt. Man kan følge programmet på vores engelske hjemmeside.

Q: Hvad håber du, der kommer ud af konferencen?

A: Jeg har i mange år forsket i mindfulness, undervist mennesker og uddannet mindfulness lærere. Mit fokus er i stigende grad på at gøre mindfulness tilgængeligt for alle, også dem der ikke har råd til selv at købe et kursus. Det gør jeg bl.a. ved at tale med danske politikere og embedsmænd, og indgå i internationale partnerskaber, som arbejder på et globalt plan. Mit håb er, at konferencen bringer det arbejde et skridt videre - så der bliver skabt lidt mere mindfulness og compassion i Danmark og andre steder.

Q: Tidligere, når I har inviteret internationale mindfulness-eksperter til Danmark, har det fundet sted i København, hvor Aarhus Universitet jo også har et campus. Hvorfor skal næste års konference afholdes i Aarhus?

A: Aarhus er en vidunderlig by, som flere og flere internationale rejsende - og rejsemedier - får øjnene op for. Det var også her, vi først fik lov at holde gratis mindfulness-træning for alle byens borgere. Og så er det jo her, centret er placeret.

Q: Mindfulness-baseret stress reduktion har eksisteret i 40 år. Hvad er det mest spændende, der sker lige nu?

A: Det, jeg synes er mest aktuelt er, at vi nu har så meget forskning, der viser, at mindfulness har en effekt på forebyggelse og behandling af stress, angst og depression. Vi har altså virkningsfulde programmer, som MBSR og MBKT, som er relativt billige at implementere og for mange mennesker kan erstatte medicin og psykologsamtaler. Men der er en træghed i lande som Danmark i at brede programmerne ud i sundhedssektoren, hvor det kan hjælpe så mange mennesker med at leve mindre lidelsesfulde liv. Her bør vi lære af England og Holland, hvor læger kan udskrive mindfulness på linje med medicin til patienter med stress, angst eller depression. Det bør vi også gøre i Danmark.