MBKT-kursus

Hvorfor MBKT?

MBKT står for Mindfulness-baseret kognitiv terapi og er et 8-ugers videnskabeligt program udviklet i England i 1990'erne til personer med tilbagevendende depressioner. 

Effekterne er blandt andet færre symptomer på stress, angst og depression, mere glæde og mere energi. Nyeste forskning viser desuden, at MBKT forebygger depression lige så godt som medicin.

Tilmelding

Meld dig til et MBKT-kursus i kursusoversigten. Du kan også melde dig til et gratis orienteringsmøde inden kursusopstart.

Målgruppe

MBKT-programmet henvender sig til dig, der har eller har haft depression, og som ønsker at forebygge tilbagefald af depression. 

Tid og sted

Kurserne afholdes løbende i Aarhus og København.

Varighed

Otte ugentlige mødegange

Pris

kr. 5.824,- (standard)
kr. 4.081,- (studerende, ledige, pensionister)

Det er muligt at opdele betalingen i afdrag. Kontakt os, hvis du ønsker en afbetalingsordning.

Kursets opbygning

Gruppen mødes 2,5 timer ugentligt plus én heldag (28 undervisningstimer i alt).

Mellem hver undervisningsgang er der hjemmearbejde ca. én time dagligt seks dage om ugen.

Undervisning

Kurset foregår i en gruppe med højest 14 deltagere og er en blanding af gruppeundervisning, mindfulness, meditation og yoga.




Formålet med MBKT-kurset


At forebygge depression

MBKT-programmet henvender sig til dig, der har eller har haft depression, og som ønsker at forebygge tilbagefald af depression. Du vil ved start af forløb få en individuel samtale og ved afslutning af forløbet udarbejdes en individuel behandlingsplan.

Du vil lære teknikker til at lindre mistrivsel og opbygge et blivende godt mentalt helbred. Mental træning kan disciplinere sindet, så du fremmer energi, venlighed, glæde og medfølelse.

MBKT programmet retter sig mod de faktorer, der igangsætter og fastholder depression. Du vil lære at identificere de skridt, der fører dig i en depressiv retning, så du får langt større mulighed for at bremse en negativ udvikling mod depression. Du arbejder med de tanker, der under depression har tendens til at køre i ring. Ved at træne opmærksomheden kan du undersøge vanskelige tanker og tankemønstre tidligere i processen, og du lærer at genkende og tolerere tanker.

Depression er den største sygdomsbyrde på verdensplan

Depression er ifølge WHO den største sygdomsbyrde på verdensplan. Har du haft en depression, er der 50 % risiko for at få tilbagefald. Har du haft tre depressioner, er risikoen 80 %. Stress er en risikofaktor for depression, og de to programmer Mindfulness-baseret stressreduktion (MBSR) og Mindfulness-baseret kognitiv terapi (MBKT) er effektive programmer til både stressreduktion og forebyggelse af depression.

"Hvert døgn består af 86.400 sekunder. Vi kan danne 70.000 tanker i døgnet. 70.000 chancer for at fare vild i tanker, og ubevogtet kan det blive til en baggrundsstøj af selvkritik og skam"

– fra bogen "Må jeg hjælpe dig? – fri af depression" af centerleder Lone Overby Fjorback




Om mindfulness og MBKT-programmet



Sindet kan trænes ligesom kroppen

Mindfulness-baseret kognitiv terapi (MBKT) er en effektiv og omkostningseffektiv forebyggende behandling af tilbagevendende depression, som flere internationale sundhedsstyrelser anbefaler. 

Den Britiske sundhedsstyrelse (NICE) har siden 2009 udpeget MBSR og MBKT som højeste prioritet for implementering, fordi forskning viser, at de to programmer kan hindre, at stress bliver til sygdom. Programmerne kan også nedsætte symptomer på stress, angst og depression og forebygge tilbagefald af depression på niveau med antidepressiv medicin.

Den danske sundhedsstyrelse anbefaler nu også MBSR og MBKT som behandling mod stress og depression, men behandlingen er endnu ikke implementeret. Vi arbejder på, at MBKT bliver en del af det offentlige sundhedsvæsen, og her skal god uddannelse og evidens være grundstenene.

Dansk Center for Mindfulness har i samarbejde med Oxford University gennemført et forskningsprojekt, hvor vi undersøger virkningsmekanismerne for MBKT. 

Projektet fandt, at MBKT er effektiv behandling til at reducere depressive symptomer og tilbagefaldsrisiko, og at neurale og fysiologiske ændringer muligvis spiller en rolle i ændringen i psykologiske processer.

Forskningsprojektet blev gennemført som ph.d.-projekt af Anne Maj van der Velden med titlen "Hvordan virker Mindfulness-Based Kognitiv Terapi i behandlingen af tilbagevendende depression?".




Sådan foregår det



Gruppeundervisning, meditation og yoga

MBKT-kurset indebærer træning i mindfulness, yoga, meditation og undervisning, der foregår i grupper, fordi det er et arbejde, vi ikke kan gøre alene, og ingen andre kan gøre for os.

Grupperne på MBKT-holdene har højest 14 deltagere. Gruppen mødes otte gange én gang om ugen i 2,5 time samt en hel dag typisk mellem 6. og 7. mødegang. Der vil være cirka en times hjemmearbejde dagligt imellem mødegangene. Du kan finde alle øvelserne fra kurset gratis på vores hjemmeside.

Forløbet indledes med et informationsmøde, hvor der vil være mulighed for en kort individuel samtale med underviseren. Undervejs i forløbet vil der ligeledes være mulighed for en individuel samtale, hvis der er behov for dette.

Der er vigtigt for udbyttet, at du er motiveret for at gennemføre hele forløbet. Det vil sige så vidt muligt kommer til alle timer og så vidt muligt laver hjemmearbejdet. Hvis du ikke kan dedikere dig til forløbet lige nu, er det bedre at vente med at deltage.

Det kan være hårdt arbejde at meditere, og du kan undervejs bliver konfronteret med tanker og følelser, som kan være svære at håndtere. Men du behøver ikke at kunne lide at meditere eller have nogen forhåndserfaring med meditation for at deltage. Du behøver bare at gøre det. Så kan mindfulness til gengæld blive en måde at være til stede på, som du kan bruge aktivt i hverdagen – resten af livet.



Gruppeundervisning

En vigtig pointe for programmet er, at du gør det sammen med andre. Kurset adskiller sig fra almindelig yoga og meditation ved, at du undervejs i forløbet taler med andre om, hvordan meditationen, hjemmearbejdet eller yogaøvelserne er forløbet.

Der er ligeledes forskellige kommunikationsøvelser undervejs. Det hjælper dig til at se, at du ikke er ene om for eksempel at føle smerte, kede dig, skamme dig eller være angst.

Du bestemmer selv, hvor meget du deler. Men de fleste oplever, at det kan være rart at betro sig til andre, der deltager på samme vilkår som dem. Uanset hvilken baggrund de har, eller hvilken motivation de har for at deltage.

Meditation

Meditation indebærer, at du bevidst koncentrerer dig uden at gøre noget som helst. Men meditation handler i denne sammenhæng ikke om, at du skal tømme hovedet for tanker. I meditationen mærker du det, der er. Alle tanker, følelser og kropslige fornemmelser er tilladte – der er ikke noget, som kan være forkert.

Det er også umuligt at være dårlig til at meditere. Hvis tankerne flyver, registrerer du blot det og forsøger at bringe dem tilbage til åndedrættet. Bliver du fyldt af negative eller fordømmende tanker, snurrer det i knæene eller keder du dig, så er det det, du registrerer.

Meditationen kan være centreret om åndedrættet, men du kan også meditere over positive og negative oplevelser. En central del af programmet er desuden bodyscan, hvor du bliver guidet igennem at mærke hele kroppen. På den måde øver du dig i at være til stede fysisk og mærke, hvordan du egentlig har det.

Yoga

Yoga i denne sammenhæng er øvelser, hvor du ved hjælp af åndedrættet og opmærksomheden, koncentreret mærker din krop, mens du bevæger den.

Du lærer at respektere kroppens grænser og løsne muskelspændinger. Det er smidighed, balance og styrketræning på én gang. Du prøver også at undersøge og acceptere tanker og følelser undervejs. For eksempel frustration over, hvad kroppen ikke kan eller din tendens til at presse den for meget.

Ved regelmæssig træning oplever de fleste, at de bliver stærkere og mere fleksible.



Testimonials



"Før blev jeg opslugt af, hvor dårligt jeg var til noget. Noget dumt jeg havde gjort, eller af de ting, hvor jeg ikke slog til. Nu har jeg lært at se det som tanker. Tanker er ikke nødvendigvis virkelighed. De er midlertidige, og de forsvinder igen. Og de påvirker ikke længere mit humør på samme måde."

– Kvinde, 33 år, MBKT-kursist



Kurser og tilmelding



Kurser i Aarhus

Ingen arrangementer fundet.

Få besked om kurser i Aarhus

Er der ingen ledige kurser i Aarhus, eller kan du ikke finde et, der passer til dig?

Så skriv dig op til at få direkte besked i din indbakke: Ja tak, giv mig besked om kommende MBKT-kurser.

Kurser i København

Ingen arrangementer fundet.

Få besked om kurser i København

Er der ingen ledige kurser i København, eller kan du ikke finde et, der passer til dig?

Så skriv dig op til at få direkte besked i din indbakke: Ja tak, giv mig besked om kommende MBKT-kurser.

Kurser online

Ingen arrangementer fundet.

Få besked om online kurser

Er der ingen ledige online kurser, eller kan du ikke finde et, der passer til dig?

Så skriv dig op til at få direkte besked i din indbakke: Ja tak, giv mig besked om kommende MBKT-kurser.

Kom med til gratis orienteringsmøde

Er du interesseret i MBKT-kurset? Så tag med til orienteringsmødet inden kursusstart. Orienteringsmødet er gratis, og vi anbefaler, at du møder op, også selvom du ved, at du gerne vil deltage og kender til kurset. På orienteringsmødet har du mulighed for:

  • At lære om programmet og afprøve, om det er noget for dig
  • At møde holdets undervisere
  • At få et førstehåndsindtryk af de mindfulnessmetoder, du kommer til at arbejde med i MBKT.
  • At bekræfte deltagelse.

Find datoerne for orienteringsmøderne i kursusoversigten.