Mellem 2020 og 2022 arbejder KU med projekt Gode Studieliv, som består af konkrete initiativer, der skal understøtte studietrivsel og skabe gode studieliv. Projektet udspringer af forskning og praksis på KU og af arbejdet i KU's Tænketank om stress og studietrivsel (Evalueringsrapport: Projekt Gode Studieliv, s. 7).
Projektet består bl.a. af kurser i henholdsvis mindfulness-baseret stressreduktion (MBSR) og mindfulness-baseret kognitiv terapi (MBKT) til de studerende.
Resultaterne af en ny evaluering viser en markant effekt på de studerendes trivsel.
“Deltagerne får det markant bedre, de oplever, at de kan studere bedre, og så oplever de, at de ikke er så ensomme, som de var inden kurset,” skriver mindfulnessunderviser og studie- og karrierevejleder Jacob Sander Bojsen.
Stress: Cohen’s Perceived Stress Scale (PSS)
Stress, angst og depression: DASS-21
Trivsel: WHO-5
Ensomhed: “Three-Item Loneliness Scale (T-ILS)
Skalaerne for socialt og fagligt engagement er udviklet af EVA
Studiebalance er en skala udviklet af EVA
Evalueringsrapporten fra MBSR og MBKT-kurserne på Københavns Universitet viser, at de studerende
“... får langt færre symptomerne på ensomhed, stress, angst og depression i hverdagen, uanset hvor alvorlige deres symptomer var, inden de startede. Derudover er der en meget stor effekt på trivsel ud fra WHO-5. Derudover oplever de fleste studerende, at kurserne gør det bedre for dem at studere. Kurserne styrker således deres studiekompetencer i en travl hverdag.”
(Evalueringsrapport: Projekt Gode Studieliv, s. 30).
Overlæge, lektor, ph.d., certificeret MBSR-lærer