Ph.d.-studerende hos Dansk Center for Mindfulness vinder fornem pris

Hvert år afholder Dansk Selskab for Folkesundhed (DSFF) konferencen Folkesundhedsdage. I år deltog en af Dansk Center for Mindfulness’ ph.d.-studerende, Emilie Hasager Bonde, i den årlige ph.d.-formidlingskonkurrence – og hun tog førstepræmien med hjem.

Hvert år afholder Dansk Selskab for Folkesundhed (DSFF) konferencen Folkesundhedsdage. I år deltog en af Dansk Center for Mindfulness’ (DCM) ph.d.-studerende, Emilie Hasager Bonde, i den årlige ph.d.-formidlingskonkurrence – og hun tog førstepræmien med hjem.

Dansk Selskab for Folkesundhed

Dansk Selskab for Folkesundhed blev grundlagt i 2005 og har til formål at arbejde for at fremme befolkningens sundhed, forebygge sygdom, begrænse konsekvenserne af sygdom og mindske sundhedsforskellene mellem forskellige grupperinger i samfundet.

Dette års Folkesundhedsdage havde prioritering som overordnet tema og søgte at besvare spørgsmål såsom:

• Er prioriteringer på folkesundhedsområdet et nulsumsspil?
  • Er prioriteringer altid økonomiske?
  • Og er prioriteringer fagligt eller etisk betingede?

Folkesundhedsdage 2022 blev afholdt d. 26.-27. september på Hotel Nyborg Strand. Under teamet ”Prioritering i et pluralistisk perspektiv” inviterede arrangørerne til en åben og demokratisk debat om prioriteringer, deres underliggende værdier og potentialet i en bredere, mere mangfoldighed forståelse af folkesundheden.

Emilie Hasager Bonde præsenterede resultaterne fra det første studie i sin ph.d. I det første studie har Emilie undersøgt, om det er muligt at mindske skolelæreres oplevede stressniveau ved at inkludere et 8-ugers mindfulness-baseret stressreduktionskursus (MBSR) i en efteruddannelse i at kunne undervise mindfulness i skolerne. Det har hun gjort i samarbejde med Lise Juul, underviser og forsker (DCM), og Lone Overby Fjorback, centerleder (DCM), og Morten Frydenberg, statistiker (ekstern). Det var dette arbejde, Emilie præsenterede under formidlingskonkurrencen – på syv minutter:

”Det var helt fantastisk at stå på scenen foran så engageret et publikum, der heller ikke var blege for at kaste sig ud i at prøve en kort mindfulnessøvelse på egen krop,” skriver Emilie Hasager Bonde på LinkedIn.

Resultaterne af første studie viser, at det er muligt at reducere det oplevede stressniveau.

Læs mere om forskningen i artiklen "Mindfulness-baseret stressreduktion mindsker effektivt skolelæreres oplevede stressniveau".

Fra et stolt center skal der lyde et stort tillykke til Emilie – godt gået!