NY PUBLICERING: Kan mindfulnesstræning forbedre mentale sundhedsfærdigheder på arbejdspladsen?

Medarbejdere og ledere på tværs af alle deltagende virksomheder fortæller om, hvordan de efter deltagelse i en mindfulness-baseret intervention oplevede, at de bl.a. blev mere opmærksomme, mere venlige mod sig selv og bedre til at yde egenomsorg.

Kan mindfulnesstræning mon forbedre medarbejderes og lederes mentale sundhedsfærdigheder?

Det var blandt andet noget af det, Emilie Hasager Bonde, ph.d.-studerende hos Dansk Center for Mindfulness, Aarhus Universitet, ville undersøge i et forskningsprojekt om mindfulness i små og mellemstore private virksomheder.

De første kvalitative resultater af projektet er nu ude i forskningsartiklen "Impacting employees’ and managers’ mental health skills using a workplace-adapted mindfulness-based intervention" udgivet i Frontiers in Psychology.

I denne artikel har Emilie og forskergruppen fra både Aarhus Universitet og Syddansk Universitet undersøgt, om og hvordan en mindfulnessbaseret intervention (et 10-ugers tilpasset kursus i mindfulnessbaseret stressreduktion, MBSR) tilpasset private arbejdspladser kan påvirke medarbejderes og lederes mentale sundhedsfærdigheder. Mentale sundhedsfærdigheder er egenskaber, der virker beskyttende for vores mentale sundhed. Derfor er det så vigtigt at undersøge, hvordan vi kan styrke netop disse færdigheder.

Resultater

Studiet er kvalitativt og indeholder data fra både før og efter interventionen. Medarbejdere og ledere på tværs af alle de virksomheder, som deltog, fortæller om, hvordan de efter deltagelse i den mindfulnessbaserede intervention blandt andet oplevede, at de blev:

• Mere opmærksomme
  • Bedre til at respondere hensigtsmæssigt i stressende situationer
  • Mere venlige mod sig selv og bedre til at yde egenomsorg

Er du interesseret i at læse mere? Tag et kig i forskningsartiklen her: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2022.1020454/full

Tak til

Fra Emilie skal lyde en tak til

• alle de deltagende virksomheder, medarbejdere og ledere
  • de yderst kompetente undervisere, vi har haft med i projektgruppen, Camilla Victoria Marcinkowski, Mie Glud Pedersen & Bente Pedersen.
  • forskergruppen bestående af Lise Juul, Eva Gemzøe Mikkelsen & Lone Overby Fjorback.
  • Velliv Foreningen, som har støttet projektet.

Læs mere om mindfulness på arbejdspladsen i forskningsprojektet Tilpasset Mindfulness-baseret stressreduktion i private virksomheder