Lone Fjorbacks vej til MBSR

Testimonial | Mindfulness-baseret stressreduktion (MBSR)

På en europæisk psykiaterkongres i 2004 mødte jeg Mark Williams, der præsenterede de første forskningsresultater om brugen af Mindfulness-baseret kognitiv terapi (MBKT) til forebyggelse af depression. Året efter til den amerikanske psykiater-kongres købte jeg tre bøger: Jon Kabat-Zinn - ‘The full chatastrophe living: using the wisdom of your body and mind to face stress, pain, and illness’. Saki Santorelli’s ‘Heal thyself’ samt Daniel Siegel’s ‘The Mindful Brain’.

"Efter 20 års mediations- og yogapraksis gik noget op for mig: Det her eksisterer sammen med forskning og i en større kontekst! Det er større end bare mig. Jeg vidste jo godt, meditation var godt for mig selv. Men i mødet med MBSR og MBKT ændrede mit menneskesyn sig. Det gik fra at handle om mig, min lidelse, mine patienter til, at vi er en gruppe mennesker, der gør noget sammen med kærlighed.

MBSR er et program, der handler om forskning, om psykologi, om politik og om kærlighed. På én gang! Det, syntes jeg, var helt vildt, og jeg mener, at alle skal få lov at mærke at være i verden på den her måde –hvor der er plads til det hele – uden at gå og være bange."

Jeg troede, jeg vidste alt om MBSR

I 2006 startede jeg på MBSR-uddannelsen ved University of Massachusetts Medical School. Jeg havde på daværende tidspunkt læst alt om mindfulness til klinisk brug samt alle de videnskabelige artikler om mindfulness, jeg kunne komme i nærheden af. Jeg havde en 20 år lang daglig yoga- og meditations-praksis. Jeg havde sammenlagt været ca. et år på retreat, og jeg havde boet fire år på en yogaskole. Jeg troede kort sagt, at jeg vidste alt om MBSR. Men jeg må sige, at jeg blev lige så fornyet inspireret, da jeg påbegyndte uddannelsen, som jeg var blevet på mit første meditationskursus i 1989.

Det var helt indlysende for mig, at det her var et meget særligt program, der kunne formidle og vække dyb visdom i mennesker. Jeg er konstant forundret over den kraft og visdom, der er i programmet. MBSR kan ændre dit liv. Det kan få dig til at se, at livet er godt (også når det gør ondt). At du ikke er alene. At du – præcis ligesom alle andre mennesker – har brug for hjælp. Det er simpelthen for smertefuldt for hver enkelt af os at bære os selv. Vi har brug for hinanden, og MBSR sætter rammerne for et hjerterum, hvor du kan være i glæde og smerte med 25-30 mennesker. Det kan næsten ikke undgå at ændre dit syn på dig selv og på livet.

Det smukkeste, jeg kender i livet

Jeg har ikke andre ord end kærligheden i praksis til at beskrive, hvad det er: Et rum, hvor du kan være dig selv og blive oprigtigt interesseret i andre. Det er det smukkeste, jeg kender i livet, og jeg er så taknemmelig for, at det er min vej. Der er ikke andet, jeg hellere vil, end at dele det med andre.

Derfor stiftede jeg i 2013 Dansk Center for Mindfulness ved Aarhus Universitet, så andre kunne uddanne sig uden at tage til USA. Og selv om jeg nu har studeret MBSR i 13 år og er certificeret MBSR-underviser og certificeret til at uddannet andre MBSR-lærere, så bliver jeg ved med at lære noget om det magiske i livet og i MBSR.