De praktiske øvelser går ud på at mærke sansninger i kroppen. Simpelthen gå stille rundt mellem hinanden uden at tale eller søge øjenkontakt. Det kan være svært at fokusere udelukkende på sig selv i et rum med andre, når vi konstant er vant til forholde os til hinanden og at bedømme os selv og andre, fortæller mindfulness-underviseren, Katinka Gøtzsche.
”Hvis jeg er presset, kan jeg lægge mig og lave en body scan, så er jeg klar til at gå videre. Det er som om, hoved og krop lige bliver nulstillet”, fortæller Josephine fra 3.h om et af redskaberne, hun har lært til mindfulness.
Katinka Gøtzsche skal uddanne ca. 300 grundskole-, gymnasie- og erhvervsskolelærere, så de kan undervise elever i videnskabeligt underbyggede mindfulness-programmer.
Det er første gang, hun afprøver mindfulness på en gruppe unge, der ikke er frivillige, men hvor det er en fast del af skoleskemaet. Og hun er overrasket over den åbenhed og velvilje, eleverne stadig viser her efter seks uger.
Body scan. Start med at mærke dine fødder, ben, knæ. Læreren guider hele kroppen igennem op til ansigtet. Det er meget sjældent vi mærker vores kroppe med mindre, det gør ondt.
Eleverne taler to og to om en svær samtale. Det vigtige er ikke, hvad den handlede om, eller hvem der var med. Men hvad de følte, tænkte og sansede, mens de diskuterede.
Katinka Gøtzsche viser på klassens dansklærer, Louise, en simpel øvelse, der handler om at koncentrere opmærksomheden fuldt ud på en anden person – her Katinkas hånd – mens Louise stadig har fokus på sig selv og sit åndedræt.
Det er dog sværere, end man skulle tro, at have koncentreret fokus på to ting. Særligt, når der også sker alt mulig om ørerne på én. Ikke helt ulig elevernes – og vores alle sammens – hverdag.