Velkommen

På Dansk Center for Mindfulness har vi sammensat en mental corona-hjælpepakke til dig. Større usikkerhed for fremtiden kombineret med social distancering gør, at mange mennesker lige nu oplever mere frygt, bekymring og ensomhed. Det kan gøre det sværere at sove og slappe af, og det kan påvirke humøret og energien negativt. Over længere tid kan det føre til angst, depression, misbrug og fysisk sygdom.

Derfor har vi på Dansk Center for Mindfulness oprettet denne hjemmeside som en gratis, mental hjælpepakke til alle danskere. Vi har dels samlet eksisterende værktøjer og ressourcer til at træne mental sundhed og forebygge angst og depression, og dels har vi oprettet nye tiltag - som gratis forløb for unge samt et voksende online fælleskab, der træner sammen.

Alt, hvad vi gør, er baseret på forskning. Og forskning viser, at systematisk træning af mindfulness – som det gøres i programmerne Mindfulness-baseret stressreduktion (MBSR) og Mindfulness-baseret kognitiv terapi (MBKT) – kan styrke mental sundhed og forebygge depression.

Det er vigtigt at understrege, at stress er en risikofaktor for stort set alle sygdomme. Derfor kan stressreduktion styrke immunforsvaret og nedsætte sygdomsaktivitet. Men mindfulness fjerner ikke sygdomme. Er du syg med depression og har selvmordstanker, så tal altid med din læge, da medicin kan være den rette løsning.

Sådan kommer du i gang

Vi har samlet en række gratis værktøjer, du kan bruge til at komme i gang med mindfulness. Vi anbefaler, at du starter med kroppen - det kan være body scan, yoga eller 15-minutters meditation med fokus på åndedrættet. Når du er fortrolig med øvelserne, kan du bygge videre med de længere meditationer. Øvelserne kan hjælpe dig, hvis du fx er plaget af mange tanker, har smerter, problemer med at sove eller føler meget angst og frygt.

Vær med i vores online fællesskab

Vi har i snart to år tilbudt gratis gå-til-mindfulness træning i Aarhus og Emdrup. Siden Coronavirus' frembrud har vi flyttet træningen online. Men vi træner stadigt sammen en time hver torsdag kl. 16-17. Det er vigtigt for os alle sammen at føle, at vi er en del af et fællesskab. Og når vi ikke kan mødes fysisk, kan online fællesskaber som det, vi tilbyder, være en måde at fastholde fællesskaber på. 

Over 13.000 danskere har allerede deltaget eller set vores ugentlige gå-til-mindfulness træninger på Facebook og Zoom. Du kan være med hver torsdag - eller se de tidligere sessioner - ved at finde begivenheden på vores Facebook side. Underviser er Lone Overby Fjorback, centerleder, psykiater, ph.d. samt skiftende undervisere fra Dansk Center for Mindfulness.

Gratis træning for og med unge

De første studier viser, at coronapandemien især blandt unge har ført til øget frygt, stress, angst og depression. Unge er i forvejen hårdt ramt, derfor har vi oprettet tre hold med videnskabelig dokumentation:

  1. Mindfulness-baseret stress reduktion (MBSR) online til unge, der lige nu oplever øget stress. Forløbet består af tre live-online sessioner i gruppe med op til 30 deltagere og en erfaren MBSR-underviser plus et 9 sessioners online mindfulness program, den unge selv skal arbejde med. Der laves en online platform hvor gruppen kan mødes og støtte hinanden. Og det er muligt at skrive og stille spørgsmål til MBSR-underviseren i forløbet.
  2. Mindfulness-baseret stress reduktion (MBSR) live-online til unge med ensomhed, stress, angst eller kronisk sygdom. Forløbet består af 9 sessioner live online i gruppe med op til 25 deltagere og en erfaren MBSR-underviser.
  3. Mindfulness-baseret kognitiv terapi (MBKT) live online for unge, der har haft depression eller som nu lider af let til moderat depression. Forløbet består af 9 sessioner live-online i gruppe med op til 15 deltagere og erfaren MBKT-underviser, der ligeledes har klinisk erfaring med depression.

De tre første hold er fyldt op, men vi arbejder på af skaffe midler til nye hold.

Du kan skrive dig på venteliste her: https://events.au.dk/gratisforunge.  

KATHRINE, 19 år: Jeg føler mig faktisk mere glad og ikke så stresset. 

Kurser for alle

Ønsker du effektiv stressreduktion samt forbedret trivsel, humør, opmærksomhed og empati, kan du se alle vores kurser her: https://mindfulness.au.dk/kurser-og-retreats/

Se dokumentarfilm

Vi har i løbet af de seneste år skabt nogle film om det arbejde, vi laver - både med unge og voksne. Du kan se filmene nedenfor. 

Unge træner mental sundhed

Styr på det hele? En film om unge, der deltager i et Mindfulness-baseret Stressreduktion-kursus (MBSR). Hvordan de oplever pres fra studier, omgivelser og dem selv. Og hvordan de mærker effekten af det otte uger lange MBSR-kursus. STYR PÅ DET HELE - om unge, stress og mental sundhed

Voksne træner mental sundhed

Mindful Medicin filmen viser et mindfulness-baseret stressreduktion-forløb. Deltagerne på holdet har forskellige baggrunde og årsager til at deltage på kurset. Vi følger tre deltagere – Rikke, David og Marlene - der i løbet af kurset opdager nye sider af sig selv.https://vimeo.com/84841988 

Forskning

Hvis du har lyst til at dykke ned i forskningen bag mindfulness-baserede programmer, har vi samlet de vigtigste studier nedenfor. Et nyere studie viser, at online programmer faktisk giver en effekt (se nederste studie fra JAMA). 

Mindfulness-baseret stressreduktion (MBSR) styrker mental sundhed

Khoury, B et.al. Mindfulness-based stress reduction for healthy individuals: A meta-analysis. Journal of Psychosomatic Research 78 (2015) 519–528.

Fjorback, LO et.al., God effekt af mindfulness på stress, angst og depression. Ugeskr Læger. 2013

https://mindfulness.au.dk/fileadmin/_migrated/content_uploads/Statusartikel_ugeskrift.pdf

Mindfulness-baseret kognitiv terapi (MBKT) forebygger depression

Kuyken, W et al. Efficacy of Mindfulness-Based Cognitive Therapy in Prevention of Depressive Relapse: An Individual Patient Data Meta-analysis From Randomized Trials. JAMA psychiatry. 2016;73(6):565-74. 

Van der Velden AM et al., Mindfulness-baseret kognitiv terapi er effektiv i behandlingen af tilbagevendende depression. Ugeskr Læger 2017

https://ugeskriftet.dk/files/scientific_article_files/2017-04//V04160291_1.pdf

Dokumentation for online MBKT https://jamanetwork.com/journals/jamapsychiatry/article-abstract/2759418