Det siger forskning

I den nyeste forskning inden for mindfulness til børn og unge har et engelsk forskerhold studeret 33 videnskabelige undersøgelser med børn og unge under 18 år. Meta-analysen viser, at mindfulness træning sammenlignet med andre sundhedsfremmende indsatser reducerer stress, angst og depression. Meta-analysen anbefaler, at fremtidige studier ser på mekanismer - altså hvordan mindfulness virker. Det glæder vi os til at undersøge i projektet "Stress-fri hverdag for børn og unge".

Læs artiklen her.   

Positive effekter, der er påvist af mindfulness til børn helt ned til børnehavealderen:

  • Mere empati 
  • Bedre fællesskab i klassen
  • Mindre egoisme
  • Mindre mobning
  • Større selvtillid og selvværd
  • Bedre læringsevne
  • Bedre koncentration
  • Mere ro i klassen 
  • Reduceret symptomer på stress, angst og depression

Effekter for medarbejdere

Alle lærere, der tager uddannelserne i mindfulness til børn og unge, begynder uddannelse med et kursus i 8-ugers programmet Mindfulness-baseret stressreduktion (MBSR).

MBSR er undersøgt videnskabeligt i mere end 100 forsøg. I forskellige lande, på tværs af kulturer, grupper og hos både syge og raske personer. Det er den mest effektive og veldokumenterede indsats inden for stressforebyggelse, der findes på nuværende tidspunkt.

Resultaterne er blandt andet:

  • Reducerede symptomer på angst, stress og depression
  • Mere empati
  • Mere venlighed mod og accept af andre og over for sig selv
  • Mere glæde
  • Bedre koncentration og hukommelse
  • Større tålmodighed

Du kan læse mere om forskning i mindfulness-programmer her.