8-ugers kursus i MBSR

Det er i flere videnskabelige studier blevet bekræftet, at de afspændende øvelser og yogaen, der er en del af mindfulnesspraksissen kan mildne de fysiske spændinger og forbedre blodcirkulationen. Men den primære fordel kommer ved ændringen af den måde, du opfatter og reagerer på dine smerter og vanskelige følelser på. Ofte er vores tanker om både smerter og vanskelige følelser meget negative, fordi de udspringer af frygt. Tanker som ”Jeg kan ikke holde det ud”, ”Jeg vil ikke være på den måde”, ”Hvor længe skal det stå på” eller ”Jeg får det aldrig bedre”, forværrer situationen. Gennem meditation bliver vi i stand til at adskille vores tanker fra de fysiske fornemmelser og til at forholde os til vores negative tanker på en anden måde. I stedet for at lade os opsluge af dem, kan vi nøjes med at registrere, at de er der, velvidende, at de før eller siden forsvinder igen. Derved kan opfattelse af smerter og lidelser ændres drastisk og vi kan rette energien mod noget, der bidrager til vores livskvalitet, frem for at bruge den på ønsketænkning, vrede eller bekymring.

Kurset strækker sig over otte uger med en ugentlig session, der varer 2 ½ time. Herudover skal man være indstillet på at afsætte en vis portion tid til hjemmearbejde, yoga, body scan eller meditation, 45 minutter om dagen, seks dage om ugen. Det er vigtigt på forhånd at gøre sig klart, at det kan være hårdt arbejde at meditere og at man undervejs bliver konfronteret med tanker og følelser, som kan være svære at håndtere. Men man behøver ikke at kunne lide at meditere eller have nogen forhåndserfaring med meditation, man behøver bare at gøre det; så kan mindfulness til gengæld blive en måde at være til på, som kan bruges aktivt i hverdagen – resten af livet.

Gennemgang af programmet finder du her, Principper og standarter for MBSR-kurset - CFM, UMASS

Dansk Center for Mindfulness afholder kurser i MBSR, se mere under Kursusoversigt.

Er du interesseret, men bor med lang rejsetid for et kursus kan du træne hjemme.
For online-kursus se her.