Mindfulness Tools

Intensiv udgave af otte-ugers MBSR-programmet

Hvad er det:

Mindfulness Tools (MT) er et intensivt internat-kursus over fire dage, som dækker elementer og øvelser fra otte-ugers kurset i Mindfulness-baseret stressreduktion (MBSR). Ligesom otte-ugers kurset vægter MT nærværstræning og selvomsorg gennem elementer som:

  • Formel og uformel mindfulness træning
  • Oplæg om perception (den måde, vi ser tingene på)
  • Stress-reaktioner
  • Vaneprægede mønstre
  • At bruge Mindfulness til at blive opmærksom på og håndtere stress. 
  • Kommunikation - hvordan vi taler til os selv og andre.

Kurset henvender sig både til deltagere, der har deres første møde med MBSR og til dem, som er igang med at udvikle en praksis eller som ønsker at "opfriske" efter en periode, hvor den daglige praksis har været på standby.


Hvorfor deltage:

MT er ikke en erstatning for otte-ugers MBSR, men det er for nogen begyndelsen på en meditationspraksis. Der kan være mange grunde til at deltage:

  • Sygdom
  • Medicinsk diagnose
  • Tab eller anden krise
  • En ny udfordring eller forandring i livet (barn, ægteskab, arbejde, gået på pension, ændringer i status med mere)
  • Følelsen af at være overvældet 
  • Følelser af angst og nervøsitet, depression, eller andre følelser, der truer en følelse af velvære og balance. 

For nogen er det en tid til at træde tilbage fra diverse opgaver og krav for at sænke tempoet og etablere forbindelsen til sig selv og sit liv. Andre vil gerne have opfrisket, hvad de allerede ved og kan, men måske har glemt, eller fordi det fællesskab, der opstår, når vi praktiserer sammen, er værdifuldt.  


Kontinuerlig praksis:
MT giver mulighed for kontinuerlig praksis. Guidede instruktioner i mindful yoga, loving kindness, gående meditation, siddende meditationer og kropsscanning væves gennem hver dag sammen med fokus på uformel praksis – ønsket om nærvær under samtlige aktiviteter i løbet af en dag.

 

Dialog og udveksling:
Gennem dagene vil der være dialog og udveksling i større og mindre grupper med henblik på at fremme praksis og støtte læring, samt styrke evnen til at benytte formel og uformel praksis på måder, som er effektive og hensigtsmæssige.