MBSR-kursus

Otte ugers kursus i MBSR

Mindfulness-baseret stressreduktion (MBSR) har gennem omfattende forskning vist sig at være virksom over for symptomer på stress, angst og depression. Mange oplever desuden, at metoden effektivt fører til øget nærvær, forbedret livskvalitet og mere accept. 

Flere videnskabelige studier bekræfter, at de afspændende øvelser og yogaen, kan mildne fysiske spændinger og forbedre blodcirkulationen. Men den primære fordel kommer ved ændringen af, hvordan du opfatter og reagerer på dine smerter og vanskelige følelser.

Se vores kurser under Kurser og tilmelding.


Er du interesseret, men bor med lang rejsetid for et kursus kan du træne hjemme.

For dansk online-kursus klik her.

For engelsk online-kursus klik her.

Du kan finde øvelser fra programmet her.

Frygt giver negative tanker

Ofte er vores tanker om både smerter og vanskelige følelser meget negative, fordi de udspringer af frygt. Tanker som ”Jeg kan ikke holde det ud”, ”Jeg vil ikke være på den måde”, ”Hvor længe skal det stå på?” eller ”Jeg får det aldrig bedre”, forværrer situationen.

Gennem meditation bliver vi i stand til at adskille vores tanker fra de fysiske fornemmelser og til at forholde os til vores negative tanker på en anden måde. I stedet for at lade os opsluge af dem, kan vi nøjes med at registrere, at de er der - velvidende, at de før eller siden forsvinder igen. Derved kan vi ændrer vores opfattelse af smerter og lidelser drastisk, og vi kan rette energien mod noget, der bidrager til vores livskvalitet, frem for at bruge den på ønsketænkning, vrede eller bekymring.  

Kursets formål

Formålet med kurset er at lære at integrere en række færdigheder, der gør det muligt effektivt at håndtere stress i hverdagen. Når du styrker opmærksomheden, opnår du større balance og bedre overblik. Du bliver desuden bedre til at prioritere dit nærvær i hverdagen. 

Mere specifikt træner du evnen til at opdage negative tankemønstre, når de opstår, samt evnen til at flytte opmærksomheden væk fra disse tankeprocesser. Du arbejder med kropsbevidsthed og regulering af følelser.

De dokumenterede effekter af kurset tæller blandt andet: Mere energi, større tilfredshed, bedre koncentration og hukommelse, mindre stress og færre smerter.  

 

Mærk, hvad der sker i kroppen

Helt konkret opdager og træner du evnen til bevidst nærvær gennem en række praktiske mindfulness-øvelser. For eksempel liggende kropsscanning, simple yoga-øvelser og siddende meditationer, hvor du træner det at være stille og mærke, hvad der sker i kroppen. Det er lige så simpelt, som det er svært.

I MBSR suppleres mindfulness-træningen med eksempler, undervisning om stress, stress-fysiologi, opfattelse og kommunikation. Desuden er der guidede øvelser og oplevelsesorienterede læringsmetoder, der viser sammenhængen mellem krop, tanker, følelser og adfærd under stress.  

Hvordan foregår det?

Undervisningen foregår i en gruppe på mellem 20-30 deltagere, der mødes en gang ugentligt i 2½ time over otte uger, plus én hel dag. Hertil kommer hjemmearbejde svarende til cirka 45-60 minutters daglig mindfulness-træning seks dage om ugen.

Der er vigtigt for udbyttet, at du er motiveret for at gennemføre hele forløbet. Det vil sige så vidt muligt kommer til alle timer og så vidt muligt laver hjemmearbejdet. Hvis du ikke kan dedikere dig til forløbet lige nu, er det bedre at vente med at deltage.

Det kan være hårdt arbejde at meditere, og du kan undervejs bliver konfronteret med tanker og følelser, som kan være svære at håndtere. Men du behøver ikke at kunne lide at meditere eller have nogen forhåndserfaring med meditation for at deltage. Du behøver bare at gøre det. Så kan Mindfulness til gengæld blive en måde at være til stede på, som du kan bruge aktivt i hverdagen – resten af livet.

Er du interesseret?

Kom til orienteringsmøde
Orienteringsmødet er gratis, og vi anbefaler, at du møder op, også selvom du er ved, at du gerne vil deltage og kender til kurset. Når du tilmelder dig orienteringsmødet, forhåndstilmelder du dig samtidig til selve MBSR-kurset, dog uden binding.

På orienteringsmødet har du mulighed for:

  • At lære om stressreduktions-programmet og afprøve, om det er noget for dig
  • Møde holdets undervisere
  • At få et førstehåndsindtryk af de mindfulness-metoder, du kommer til at arbejde med i MBSR
  • At bekræfte deltagelse.

Her finder du oversigt over kurser inklusive orienteringsmøder.