MBKT-kursus

Forebyg depression med Mindfulness

Depression er en hyppig og alvorlig lidelse, der i følge WHO på verdensplan er den lidelse, der bidrager mest til nedsat evne til at fungere. Har du haft en depression, er der 50 % risiko for at få tilbagefald. Har du haft tre depressioner er risikoen 80%.

Stress er en risikofaktor for depression, og de to programmer Mindfulness-baseret stressreduktion (MBSR) og Mindfulness-baseret kognitiv terapi (MBKT) er effektive programmer til stressreduktion og forebyggelse af depression.

Dansk Center for Mindfulness udbyder det otte ugers MBKT-kursus til forebyggelse af depression ved klinisk psykolog og specialist i psykoterapi Tine Norup og Maja Schondel.

Forløbet superviseres ved psykiater og mindfulnessforsker Lone Overby Fjorback

Du kan se en oversigt over vores hold her.  

Hvad er MBKT?

MBKT står for Mindfulness-baseret kognetiv terapi. MBKT er et 8-ugers program med undervisning 2.5 timer om ugen og en hel dag mellem uge 6 og 7. Det er træning i mindfulness, yoga, meditation og undervisning, og foregår i gruppe, fordi det er et arbejde, vi ikke kan gøre alene, og ingen andre kan gøre for os.

MBKT er baseret på MBSR, men specifikt udviklet til forebyggelse af depression. Den britiske sundhedsstyrelse (NICE) har siden 2009 udpeget MBSR og MBKT som højeste prioritet for implementering. Forskning har nemlig dokumenteret, at de to programmer kan hindre, at stress bliver til sygdom. De kan nedsætte symptomer på stress, angst og depression og forebygge tilbagefald af depression på niveau med antidepressiv medicin. Den danske sundhedsstyrelse anbefaler nu også MBSR og MBKT som behandling mod stress og depression, men behandlingen er endnu ikke implementeret.

Formålet med kurset

MBKT-programmet henvender sig til dig, der har eller har haft depression, og som ønsker at forebygge tilbagefald af depression. Du vil ved start af forløb få en individuel samtale og ved afslutning af forløbet udarbejdes en individuel behandlingsplan. 

Du vil lære teknikker til at lindre mistrivsel og opbygge et blivende godt mentalt helbred. Mental træning kan disciplinere sindet, så du fremmer energi, venlighed, glæde og medfølelse.

 

Lær at spotter signalerne

MBKT programmet retter sig mod de faktorer, der igangsætter og fastholder depression. Du vil lære at identificere de skridt, der fører dig i en depressiv retning, så du får langt større mulighed for at bremse en negativ udvikling mod depression. 

Du arbejder med de tanker, der under depression har tendens til at køre i ring. Ved at træne opmærksomheden, kan du undersøge vanskelige tanker og tankemønstre tidligere i processen, og du lærer at genkende og tolerere tanker.

Hvordan foregår det?

Kurset foregår i gruppe med 12 til 16 deltagere.

Gruppen mødes otte gange - én gang om ugen i 2,5 time samt en hel dag typisk mellem 6. og 7. mødegang.

Der vil være cirka en times hjemmearbejde dagligt imellem mødegangene.

Forløbet indledes med et informationsmøde og individuelle samtaler med deltagerne.

Forløbet afsluttes med, at alle deltagerne udarbejder en individuel behandlingsplan.

Kontakt os, hvis du ønsker at vide mere.

Er du interesseret?

Kom til orienteringsmøde
Orienteringsmødet er gratis, og vi anbefaler, at du møder op, også selvom du er ved, at du gerne vil deltage og kender til kurset. Når du tilmelder dig orienteringsmødet, forhåndstilmelder du dig samtidig til selve MBKT-kurset, dog uden binding.

På orienteringsmødet har du mulighed for:

  • At lære om programmet og afprøve, om det er noget for dig
  • Møde holdets undervisere
  • At få et førstehåndsindtryk af de mindfulness-metoder, du kommer til at arbejde med i MBKT
  • At bekræfte deltagelse.

Her finder du oversigt over kurser inklusive orienteringsmøder.